تبلیغات
بزرگترین منطقه برای نقد و رمز و دانلود بازی - نقد و برسی بازی قریش
خوش آمدید

نقد و برسی بازی قریش

نویسنده :امیر نجفی
تاریخ:شنبه 14 مرداد 1391-10:43 ب.ظ

اولین بازی استراتژیك عربی در مورد 100 سال اول تاریخ اسلام از دید 4 ملیت مختلف : بادیه نشین‌ها، اعراب، ایرانیان، و رومی‌ها كه تمام مشخصه‌های این ملیتها از لباس و ابزارهای رزمی و بناهای آنها لحاظ گردیده است. بازیكن می‌توانند در نقش هر یك از این 4 ملیت بازی كند یا نقش اصلی را به عنوان خالد بن ولید بازی كند كه امپراتوری‌های روم و ایران را شكست داد و در هیچ نبردی مغلوب نشد. یا می‌توان در نقش یك شیخ بادیه‌نشین بازی كند كه باید در قبیله‌اش عزت و آبرو كسب كند. وظیفة بازیكن ساخت و حفاظت از مسیرهای تجاری، منابع آب، تربیت نیروهای مسلح، هدایت نبردها و آزاد كردن برده‌ها است.در این بازی چهار جنگ مطرح صدر اسلام به نمایش گذاشته شده است. جنگ بین قبایل عرب بدوی در عصر جاهلیت و جنگ آنان به سركردگی هانی مسعود الشیبانی با ایرانیان در جنگ ذی قار كه در این بازی در همان روز اول اعراب بر ایرانیان غلبه می كنند.جنگ مسلمانان با ایرانیان ساسانی و جنگ مسلمانان با رومیان بیزانس.


این بازی، یكی از بازی‌های جدیدی است كه توسط شركت دارالفكر دمشق تولید شده تا نقش مؤثری در شكل‌دهی ذهن نوجوانان داشته باشد. تولید كنندگان امیدوارند كه نام این بازی، «قریش» نام قبلیة پیامبر اكرم (ص)، تصویر صحیحی از اسلام ارائه دهد، تنش‌ها با غرب را از میان ببرد، و باعث غرور و افتخار نوجوانان مسلمان شود.البته لازم به ذكر است كه گرایش های پان عربیسم و فرقه ای سنت گرای تولیدكنندگان این بازی بر ادامه جریان آن تاثیرگذار بوده است كه به وضوح برده داری اسلامی و شخصیت های مطرح خود و نقش آفرینی خلفای راشدین در جنگ های مذكور را می توان مشاهده كرد.




زمان بندی تولید بازی:

11/2002 طراحی اولیه بازی

1/4/2005 اتمام نسخه عربی بازی

15/6/2005 اتمام نسخه انگلیسی

1/7/2005 تولید نهایی بازی




ویژگی های سیستم برای انجام بازی

حداقل:

- P3 – 1.5 GHz

- 256MB RAM

- 32MB Graphical Memory

- 900MB HDD

- Win XP , 98 , Se , Me


مناسب:

- P4 – 1.8 GHz

- 512MB RAM

- 64MB Graphical Memory

- 900MB HDD

- Win XP

- Directx 9.0 c





بازتاب خبری بازی قریش

- انتشار مقاله در مورد بازی های كامپیوتری اسلامی در مجله Computer Game World

- پخش گزارش در شبكه فاكس نیوز آمریكا از فعالیت های رسانه ای موسسه افكار

- انتشار مقاله ای در روزنامه واشنگتن پست

- انتشار مقاله ای در روزنامه دیجیتالی دراگون فایر

- پخش گزارشی از فعالیت های موسسه افكار در BBC4 انگلیس

- برگزاری میزگردی در روزنامه فنلاند با تولیدكنندگان بازی قریش

- انتشار گزارش تولید بازی در روزنامه Asia Weekly چاپ هنك كونگ

- انتشار گزارش تولید بازی در روزنامه Macleans magazine چاپ كانادا

- انتشار گزارشی از فعالیت های موسسه افكار در روزنامه The Age چاپ استرالیا

- ........ و بسیاری از خبرگزاری ها و روزنامه های مطرح جهان و عرب



رادوین كسمیه كه خود یك بازیكن حرفه‌ای و مدیر اجرایی شركت افكار است، می‌گوید: بازی قریش به مردم غرب شناخت بهتری از نحوة زندگی در شرق می‌دهد. ما می‌خواهیم نشان دهیم كه این تمدن عملی و الهی است. به نظر او بازی برای مسلمانان نیز درس‌هایی دارد.

كسمیه می‌گوید: وقتی می‌بینم كه ما چه ظاهری از تمدن خود را به جهان نشان می‌دهیم، خیلی خجالت‌زده می‌شوم. در زمان صدر اسلام قوانینی بسیار منطقی بر جامعه حكم‌فرما بود. به همین دلیل این تمدن عمری طولانی داشت و دیگر تمدن‌ها را می‌پذیرفت. این تمدن نه پیرو اسلاف بود و نه فرقه‌گرا. ولی مردم دیگر فلسفة پشت قوانین را نمی‌بینند.

كسمیه می‌گوید: بسیار از بازی‌های فعلی ضد عرب و ضد اسلام هستند. بازیكنان عربی به بازی‌هایی مشغول‌اند كه فرهنگ، باورها، و نحوة زندگی‌شان را تقبیح می‌كند. این جوانان احساس گناه می‌كنند. شاید در ظاهر احساس خود را نشان ندهند، ولی در درون درد می‌كشند. در ضمن ما نمی‌خواهیم با مقابله به مثل در بازی‌های خود، كشتنِ غربی‌ها را تشویق كنیم.

بازی قریش حدود 100 هزار دلار هزینة تولید داشته و توسط دارالفكر، ناشری كه از محصولات اسلامی حمایت می‌كند، تأمین مالی شده‌است. حدود 100 هزار نسخه از بازی تحت حمله در جهان عرب فروخته شده است. «حسن سالم»، مدیر بنیاد دارالفكر، امیدوار است كه قریش باعث پیشرفت و مدرنیزه شدن اسلام گردد. سالم می‌گوید: مردم معتقدند كه تاریخ است كه به داد این ملت می‌رسد. ما معتقدیم كه این ملت نیاز به دید جدید، مردم جدید، و خون جدید دارد تا در مورد اسلام مطالعه، تحقیق، و تفكر كند. ما به این خط فكری جدید معتقدیم، نه خط فكری قدیم كه كتاب‌های كهن می‌خواند و كهنه‌پرستی می‌كند. ولی احتمالاً بزرگ‌ترین چالش دارالفكر و شركت افكار متقاعد كردن بازیكنان حرفه‌ای به این بازی‌ها است. قوانین ضعیف كپی‌رایت در منطقه قابلیت سوددهی این محصولات را كه نسخه‌ای 10 دلار به فروش می‌رسد، پایین می‌آورد.

بازی‌هایی مانند قریش باید با بازی‌های مدرن گرافیكی و سناریوهای صنعت چند میلیارد دلاری بازی رقابت كند.

ما می‌خواهیم كه در مورد اعراب بازی بسازیم، نشان دهیم كه آنها متمدن هستند و به مردم دیگر احترام می‌گذارند و این كه خشونت‌طلب نیستند. ولی پذیرفتن بازی‌هایی مانند «تحت حمله» زیاد آسان نیست. وقتی این بازی را در سال 2005 بخری و ببینی كه از بازی‌های سال 1995 هم ساده‌تر است، قابل قبول به نظر نمی‌رسد. باید چالش بازی احساس شود. در این بازی آنقدر به بخش سیاسی و مذهبی توجه شده كه مسائل فنی دور از دید مانده است.

تصاویری از لحظه بازی


 


 




داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 
How do you get Achilles tendonitis?
دوشنبه 16 مرداد 1396 05:22 ق.ظ
Hi! I know this is kinda off topic however I'd figured I'd
ask. Would you be interested in exchanging links
or maybe guest authoring a blog article or vice-versa?
My site discusses a lot of the same topics as yours and I feel we
could greatly benefit from each other. If you're interested feel free to send me an e-mail.

I look forward to hearing from you! Excellent blog by the way!
How long will it take for my Achilles tendon to heal?
یکشنبه 15 مرداد 1396 02:25 ق.ظ
Thank you for the auspicious writeup. It in truth was a enjoyment account it.
Look complex to far added agreeable from you! By the way, how could
we communicate?
gudrunOstendorff.jimdo.com
چهارشنبه 20 اردیبهشت 1396 11:41 ق.ظ
Wonderful blog! I found it while surfing around on Yahoo News.
Do you have any tips on how to get listed in Yahoo News?
I've been trying for a while but I never seem to get there!
Thanks
BHW
جمعه 25 فروردین 1396 06:21 ب.ظ
What's up to every body, it's my first pay a quick visit of this web site; this
web site includes amazing and really excellent information designed for readers.
BHW
جمعه 25 فروردین 1396 06:05 ب.ظ
I was wondering if you ever thought of changing the
structure of your blog? Its very well written; I love
what youve got to say. But maybe you could a little more
in the way of content so people could connect with it better.
Youve got an awful lot of text for only having 1 or
2 pictures. Maybe you could space it out better?
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر